Ablon, J.S. & Pollastri, A.R (2018) The School Discipline Fix. Changing behavior using The Collaborative Problem Solving Approach. New York, London: W.W. Norton & Company
Anglin, J.P. (2002). Pain, normality and the struggle for congruence: Reinterpreting Residential care for children and youth. New york, NY: Howard
Anstorp, T. & Benum, K. (red) (2014). Traumebehandling. Komplekse traumelidelser og dissosiasjon.Universitetsforlaget
Antonovsky, A. (2012). Helsens mysterium. Den salutogene modellen. Oslo: Gyldendal akademiske
Bath, H. (2008a). Traumebevisst omsorgs tre grunnpilarer. (The Three Pilars of Trauma informed Care).Reclaiming Children and Youth, Fall 2008
Bath, H. (2017). The trouble with trauma. Scottish Journal of Residential Child Care, Vol.13
Bath, H og Seita, J. (2018) The Three Pillars of Transforming Care. Trauma and Resilience in the Other 23 Hours. The University of Winnipeg
Berg, G. (2012) Skammens kompass; Fire retninger I en skamproduserende tid. Tidsskrift for Norsk psykologforening, Vol 49, nummer 4, side 360-364
Brandtzæg, I., Smith, L., og Torsteinsen. S, (2011). Mikroseparasjoner – tilknytning og behandling, Fagbokforlaget, Oslo
Brendtro, L., Brokenleg M. & Van Bockern, S. (2002) Reclaiming youth at risk. Our hope for the future. Solution Tree Press.
Braarud, H.C. & Nordanger, D.Ø. (2011). Kompleks traumatisering hos barn: En utviklingspsykologisk forståelse. Tidsskrift for norsk psykologforening 48 (10), 968-972
Bækkelund, H. (2019). Hva er kompleks posttraumatisk stresslidelse? NKVTS. https://www.nkvts.no/aktuelt/hva-er-kompleks-posttraumatisk-stresslidelse/
Center on the Developing Child, Harvard University. https://developingchild.harvard.edu
Eide, G. & Fladstad, T. (2020) Traumebevisst og relasjonsbasert omsorg. Veileder for ansatte i statlige mottak for enslige mindreårige asylsøkere. RVTS Sør og UDI.
Felitti, V.J. & Anda, R.F. (2010). The relationship of adverse childhood experiences to adult medical disease, psychiatric disorder and sexual behaviour: implications for healthcare. I Lanius, R.A., Vermetten, E., og Pain, C. (2010). The impact of early life trauma on health and disease, s 77-87. Cambridge Universtity Press
Fredericskon, B. (2013). Love 2.0 - Kjærlighet i nytt lys. Flux Forlag.
Glad, K. A. (2017). Traumepåminnere. Tidsskrift for Norsk psykologforening, Vol 55, nummer 7, s. 648-652
Hart, S (2020). De følsomme relationer. Neuroaffektiv udviklingspsykologi for pædagoger. København: Hans Reitzels Forlag.
Hart, S. og Bentzen, M. (2021). Manual - Den Nevroaffektiv analyse, utgave 2, 1 opplag. København.
ICD-11, International Classification of Diseases 11th edition. The global standard for diagnostic health information, WHO https://icd.who.int/en
Jackson, A. L., McKenzie, R., & Frederico M., (2019). Addressing pain and pain-based behaviours for children and young people in child protection and out-of-home care. International Journal of Child, Youth and Family Studies 10(2-3).
Johannessen, K.N & Bakken, A- K. (2020) Fra uro til ro. Utfordrende atferd og barns muligheter for læring.Oslo: Gyldendal
Jørgensen, T. W. & Lillevik, O. G. (2016). Traumebevisst omsorg i arbeid med voldsutsatte barn. I: Mevik, K., Lillevik O. G., Edvardsen, O (2016). Vold mot barn – Teoretiske og praktiske tilnærminger. Oslo: Gyldendal
Kirkengen, A.L & Næss A.B (2015) Hvordan krenkede barn blir syke voksne. 3. utgave. Universitetsforlaget
Lambert, M.J. (2013). The efficacy and effectiveness of psychotherapy. I M.J Lambert (red). Bergin and Gardfield`s Handbook of psychotherapy and behavior change. Sixth edition, (s.169-218). Hoboken, New Jersey: Wiley.
MacLean, Paul D. (1990). The triune brain in evolution: role in paleocerebral functions. New York: Plenum Press.
Mossige, S. & Stefansen, K. (2016). Vold og overgrep mot barn og unge. Omfang og utviklingstrekk 2007-2015. NOVA rapport 5/16. https://www.bufdir.no/bibliotek/Dokumentside/?docId=BUF00003523
Nathanson, D. L. (1992). Shame and Pride: Affect, Sex, and the Birth of Self. New York: Norton.
Nordanger D.Ø & Braarud H.C (2017) Utviklingstraumer; Regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi. Bergen; Fagbokforlaget.
Perry, B. og Szalavitz, M. (2021). Gutten som ble oppdratt som hund, og andre historier fra en barnepsykiaters notater. Norsk utgave. Flux forlag
Panksepp, J. (2015). Oral Presentation, the Annual Conference on Interpersonal Neurobiology at UCLA, Los Angeles.
Porges SW. (2009). The polyvagal theory: New insights into adaptive reactions of the autonomic nervous system. Cleveland Clinic Journal of Medicine, 76, s. 86-90
RVTS Sør, Traumebevisst omsorg for fosterforeldre (TBO-F). https://www.traumebevisst.no/fosterforeldre/
Schore, A. (2003). Affect regulation and the repair of the self. New York. W.W. Norton.
Siegel, D. (2012). The Developing Mind. How Relationships and the Brain interact to Shape Who We Are.2nd Edition. New York: Norton
Stiegler, J.R, Sinding A.I, & Greenberg L. (2018) Klok på følelser, det følelsene prøver å fortelle deg. Oslo: Gyldendal
Støren, T., Odland, S., Christie, H.J. (2015). Manual for stabilisering og ferdighetstrening etter traumatiske hendelser. @ MEDLEX Norsk helseinformasjon.
Thorsen, S.& Hjemdal, O.K. (red) (2014). Vold og voldtekt i Norge. En nasjonal forekomststudie av vold i et livsløpsperspektiv. Rapport nr1/2014. Oslo: Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)
Van der Kolk, B. (2014). The body keeps the score: Mind, brain and body in the transformation of trauma.London: Allen Lane.