Ainsworth, M. D. S., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. N. (2015).
Patterns of attachment: A psychological study of the strange situation. Psychology Press.
Andersen, A. J. W. (2021). Psykisk helse. In
Store medisinske leksikon. Oslo.
Andersen, A., Frantzen, H., & Fylkesnes, M. K. (2020). Kompetansehjulet: en modell for arbeid med utvikling i barnevernet.
Tidsskriftet Norges Barnevern, 97(3), 186-195.
Anstorp, T. B., K. (red). (2014).
Traumebehandling: Komplekse traumelidelser og dissosiasjon. Universitetsforlaget.
Bang, S. (2003).
Rørt, rammet og rystet. Gyldendal akademisk.
Bath, H. (2008). The Three Pilars of Trauma informed Care.
Reclaiming Children and Youth.
Bath, H. o. S., J. . (2018).
The Three Pillars of Transforming Care. Trauma and Resilience in the Other 23 Hours. The University of Winnipeg.
Brandtzæg, I., & Torsteinson, S. (2011).
Mikroseparasjoner: tilknytning og behandling. Fagbokforl.
Brown, B. (2018).
Dear to lead Random House UK.
Center on the Developing Child. (2021).
Toxic Stress. Harvard University. Retrieved 26 november from
https://developingchild.harvard.edu/science/key-concepts/toxic-stress/Di Pellegrino, G., Fadiga, L., Fogassi, L., Gallese, V., & Rizzolatti, G. (1992). Understanding motor events: A neurophysiological study. Experimental brain research.
Experimentelle Hirnforschung. Expérimentation cérébrale, 91, 176-180.
https://doi.org/10.1007/BF00230027Eide, G., Fladstad, T. (2020).
Traumebevisst og relasjonsbasert omsorg. Veileder for ansatte i statlige mottak for enslige mindreårige asylsøkere. RVTS Sør
Felitti, V., & Anda, R. (2009). The Relationship of Adverse Childhood Experiences to Adult Medical Disease, Psychiatric Disorders, and Sexual Behavior: Implications for Healthcare.
The Impact of Early Life Trauma on Health and Disease: The Hidden Epidemic.
https://doi.org/10.1017/CBO9780511777042.010Figley, C. R. (1995). Compassion fatigue: Toward a new understanding of the costs of caring.
Fredrickson, B. L. (2013).
Love 2.0: Finding happiness and health in moments of connection. Penguin.
Fugeli, P. (2011). Grunnstoffet tillit [Meninger].
Tidskriftet Sykepleien.
https://sykepleien.no/2011/06/grunnstoffet-tillit-0Glad, K. A. (2017). Traumepåminnere.
Tidsskrift for Norsk psykologforening, 55(7), 648-652.
Hart, S. (2016).
Neuroaffektiv udviklingspsykologi 1: Makro- og mikroregulering. Hans Reitzels forlag.
Hart, S. (2020).
De følsomme relationer. Neuroaffektiv udviklingspsykologi for pædagoger. Hans Reitzels Forlag.
Hebb, D. (1949).
The Organization of Behavior. Wiley & Sons.
Håkonsen, K. M. (2014).
Psykologi og psykiske lidelser. Gyldendal akademisk.
Johannessen, K. N., & Bakken, A.-K. (2020).
Fra uro til ro. Utfordrende atferd og barns muligheter for læring. Gyldendal.
Ledoux, J. (2003). The Emotional Brain, Fear, and the Amygdala.
Cellular and molecular neurobiology, 23, 727-738.
https://doi.org/10.1023/A:1025048802629
MacLean, P. D. (1985). Evolutionary psychiatry and the triune brain 1.
Psychological Medicine, 15(2), 219-221.
Malt, U. (2020). Empati.
In Store norsk leksikon.
Moxnes, P. (2009).
Hva er angst. Universitetsfolaget.
Nordanger, D. Ø., & Braarud, H. C. (2014). Regulering som nøkkelbegrep og toleransevinduet som modell i en ny traumepsykologi.
Tidsskrift for Norsk psykologforening, 51(7), 530-536.
Nordanger, D. Ø., & Braarud, H. C. (2017).
Utviklingstraumer; Regulering som nøkkelbegrep i en ny traumepsykologi. Fagbokforlaget.
Nordanger, D. Ø., Gjestad, R., Solhaug, P., Andersen, A., Bræin, M., Johannessen, K. N., Lundegaard, A., Ormhaug, S., Andersson, G. J., Gran, J., Hafstad, G., Hanssen, T., Johansen, V. A., Simonsen, A. H., Steinkopf, H., & Johansson, E. R. (2021). The Trauma and Development Education Monitor (TANDEM): et nytt instrument for å måle traumekompetanse.
Tidsskrift for Norsk psykologforening.
https://doi.org/10.52734/Y6g8ru84Nylenna, M. (2017).
Medisinsk ordbok (8. utgave ed.). Kunnskapsforlaget.
Panksepp, J. (2004).
Affective neuroscience: The foundations of human and animal emotions. Oxford university press.
Perry, B., Szalavitz, M. (2021).
Gutten som ble oppdratt som hund, og andre historier fra en barnepsykiaters notater. Norsk utgave. Flux Forlag.
Porges, S. W. (2009). The polyvagal theory: new insights into adaptive reactions of the autonomic nervous system.
Cleve Clin J Med, 76 Suppl 2(Suppl 2), S86-90.
https://doi.org/10.3949/ccjm.76.s2.17Siegel, D. J. (2020).
The developing mind: How relationships and the brain interact to shape who we are. Guilford Publications.
Skårderud, F. (1998).
Uro. En reise i det moderne selvet. Aschehoug.
Skårderud, F., & Sommerfeldt, B. (2008). Mentalisering–et nytt teoretisk og terapeutisk begrep.
Tidsskrift for Den norske legeforening.
Steinkopf, H., Nordanger, D., Halvorsen, A., Stige, B., & Milde, A. M. (2021). Prerequisites for Maintaining Emotion Self-regulation in Social Work with Traumatized Adolescents: A Qualitative Study among Social Workers in A Norwegian Residential Care Unit.
Residential Treatment for Children & Youth, 38(4), 346-361.
https://doi.org/10.1080/0886571X.2020.1814937Stern, D. N. (2007).
Her og nå: øyeblikkets betydning i psykoterapi og hverdagsliv. Abstrakt.
Stern, D. N. (2018).
The interpersonal world of the infant: A view from psychoanalysis and developmental psychology. Routledge.
Støren, T., Odland, S., & Christie, H. J. (2015).
Manual for stabilisering og ferdighetstrening etter traumatiske hendelser. @ MEDLEX Norsk helseinformasjon.
WHO. (2019).
ICD-11, International Classification of Diseases (11 ed.).
https://icd.who.int/en